Obavijesti Video Pretražite Navigacija
Nisu još dali ono najbolje

Revolucija u proizvodnji benzinskih motora?

Slika nije dostupna
Slika nije dostupna
Jesu li benzinski motor dostigli tehnološki vrhunac? Je li napokon došlo vrijeme da potpišu kapitulaciju pred modernim dizelskim motorima te sveprisutnijim hibridima i elektro motorima?

Prema svemu sudeći ne, jer gotovo svi proizvođači velike nade polažu u sofisticirane koncepte Otto motora, s direktnim ubrizgavanjem i pripadajućim turbo punjenjem. Kupci su ih odlično prihvatili jer nude ono najvažnije – dobre performanse, miran i tih rad te znatno nižu potrošnju u odnosu na nekadašnje, iznimno žedne benzince, jednake snage.

Pročitajte i ovo Ilustracija Oglasila se policija Deveta žrtva: Motociklist nakon teške nesreće preminuo u bolnici Policija Očevid je u tijeku U Istri se sudarila dva motocikla, zatvorena je cesta, a promet teče obilazno

No, TSI, FSI, TCE, CGI, GDI i druge kratice takvih motora nisu ono najbolje što može ponuditi auto industrija. Barem nam tako tvrde u MCE-5 DEVELOPMENT, malenoj francuskoj tvrtki, specijaliziranoj za razvoj patenata u automobilskom i energetskom sektoru. Njihov koncept predstavlja pravu malu revoluciju jer je riječ o prvom funkcionalnom Otto motoru koji može mijenjati kompresiju.

Kao što je poznato, kompresija donosi snagu, ali također i utječe na potrošnju. Visoka potrošnja i emisija štetnih plinova, jednostavno nisu opcija, stoga je najbolje rješenje, benzinski motor koji može samostalno mijenjati kompresijski omjer. Jednostavno za reći, no za realizaciju u praksi godinama je to tehnički posve nerealno.

Impresivni rezultati u laboratoriju

Naime, iako je bilo mnogo zanimljivih pokušaja izrade takvog motora, projekti su uglavnom zaustavljani zbog prevelikih troškova, nedovoljne izdržljivosti, pretjerane veličine i težine samog agregata ili zbog pretjerane buke. MCE-ov motor u testnom laboratoriju pokazuje impresivne rezultate, znatno nadmašujući klasične Otto motore. Varijabilna kompresija tako omogućuje izuzetno velik okretni moment – čak 250 Nm po litri obujma. Potrošnja je osjetno manja, a frikcijski gubici minimalni.

U čemu je poanta? Kompresijski omjer predstavlja odnos između volumena svakog pojedinog cilindra motora kada se klip nalazi u donjoj mrtvoj točki i volumena cilindra kada je klip u gornjoj mrtvoj točki. Manji kompresijski omjer, tipičan za benzince, omogućuje veću snagu dok veći omjer, prisutan kod dizelskih motora, rezultira manjom potrošnjom. Svaki koncept, dakle, ima svoje prednosti i mane, ali kako ih pomiriti?

Pomoću aktuatora. Riječ je o ključnoj sastavnici novog mehanizma koja, pomoću centralne kompjuterske jedinice, automatski regulira visinu hoda klipa, ovisno o potrebama. Ti su aktuatori, između ostaloga, zaduženi za najvažnije stavke: otvorenost usisnih ventila, količinu injektiranog goriva i vrijeme paljenja. ECU, odnosno centralni kompjuter, je determiniran posebnim postavkama koje iniciraju točan moment podešavanja pojedinog aktuatora. Uz zadane postavke, ECU može i samostalno razmišljati te tako prilagođavati omjer kompresije ovisno o potrebama.

ECU šalje naredbu i aktivira mehanizam

Mehanizam je prilično kompleksan. Naime, da bi se promijenila kompresija, nužne su temeljite izmjene koncepcije Otto motora. Blok je tako integriran zajedno s radilicom koja pomoću posebnog produžetka pokreće klipove. U bloku se nalazi i nazubljeni mehanizam koji je uz fiksne klipnjače zadužen za pravilno vođenje klipova.

Kada ECU pošalje naredbu, taj se mehanizam aktivira i u određenom trenutku smanjuje ili povećava hod klipova. Svaki cilindar ima svoje vlastito podešavanje, pa je kompresijski omjer pojedinog cilindra moguće mijenjati neovisno o stanju drugog. O preciznosti sustava svjedoči i podatak kako se hod klipa može podešavati s preciznošću od nevjerojatnih 0,01 milimetara.

Prednosti pokazane u demontrativnom vozilu

Sve prednosti novog motora tvrtka MCE je pokazala u demonstratorskom vozilu.  U Peugeot 407 je ugrađen 1,5 litreni VCR-i motor s dva turbo punjača. Razvija 220 konja i čak 420 Nm pri svega 1.500 okretaja u minuti. Na razini V8 motora. Potrošnja u ovoj limuzini iznosi svega 6,7 litara na 100 kilometara. Dizelskoj tehnologiji na spomen ovih brojki, vjerojatno klecaju koljena.

Nadalje, s direktnim ubrizgavanjem snaga ovog motora skače na 245 konja, a moment na 480 Nm. I to je samo ogledni primjerak jer MCE je u stanju ponuditi i slabije te jače motore, sa svega dva pa sve do šest cilindara. Francuski stručnjaci tvrde kako će motor bez problema izdržati 300 tisuća kilometara, bez ikakvih izmjena. Prva vozila s motorom promjenjive kompresije na cesti bi se mogla naći 2014. U odnosu na automobil opremljen dizelskim motorom, podjednake snage i potrošnje, ušteda kod kupnje vozila će iznositi 4000 eura. Razlika je još veća kod hibrida – do 12.000 eura.

U projekt je dosad uloženo 55 milijuna eura, a u MCE-u su uvjereni kako će i za dvadeset godina benzinski motori pokretati više od 80 posto svih automobila. S patentima poput ovog to je sasvim izgledno.

Emisiju Automotiv gledajte nedjeljom u jutarnjem terminu programa Nove TV.
 

Povezane teme

Još brže do
svakodnevnih vijesti.

Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju
Još aktualnosti
Još vijesti
Pretražite vijesti

Budite u tijeku s najnovijim događanjima

Obavijesti uključene