Maraton dug 100.000 kilometara Sportage je s lakoćom savladao. I to bez ijednog kvara, što ga dovodi na vrh naše rang liste testa izdržljivosti.


KIA ZNA. U međuvremenu to već cvrkuću i vrapci na grani. Bagatelni Korejac? To je bilo nekad. Ni jedno ni drugo već odavno ne vrijedi: nije korejski jer se proizvodi u Slovačkoj. Nije ni jeftin jer je naše kričavonarančasto testno vozilo bilo prepuno dodatne opreme.

Kao takav sigurno nije bio jeftin, ali je usprkos tome povoljno nudio odličan omjer na uloženo (među ostalim automatski klima-uređaj, a uživali smo uz panoramski stakleni krov, grijanje kola upravljača, navigaciju) dolazi jamstvo do sedam godina ili 150.000 kilometara.

Velikodušno? Kupci njemačkih automobila o tome mogu samo sanjati. A pritom Kia nije pretjerala. Obećanje kvalitete kroz dugo jamstvo koje već godinama koriste za poticanje prodaje, za Korejce je isplativ rizik – jer se jednostavno ništa ne kvari. Kao već ranije kompaktni model Cee’d, sada je i Sportage bez poteškoća odvozio 100.000 kilometara dug maraton. Kvarovi? Nije ih bilo.Samo je svakih 30.000 kilometara trebalo zamijeniti kočne obloge – posljedica velike težine vozila (1749 kilograma) koja se u Kiji osjeća i odražava na mjerenja.

„Gdje se skriva 184 KS?“ pitali su mnogi vozači koji su donekle bučan dvolitreni dizelski motor zamišljali temperamentnijim. „Dobar okretni moment pri kretanju, ali trom automatski mjenjač košta snage“, zabilježio je jedan kolega, „od 140 km/h postaje trom“.

I pritužbe na visoku potrošnju bile su trajna tema u dnevniku vožnje: „Oko devet litara, s težnjom prema dvoznamenkastom području pri dugoj vožnji autocestom – previše“, ocijenio je kolega specijaliziran za servisnu rubriku, kojem se „debeljko“ inače svidio.

Kroz cijelu testnu dionicu Kia je u prosjeku gutala ponosnih 9,4 litara. Naši kolege iz AUTO BILD 4×4 dostigli su sa 136 KS snažnim dizelašem 8,6 litara – još uvijek mnogo, ali preračunato na 100.000 kilometara, donosi solidnu uštedu.
Žeđ na stranu: za duga službena putovanja u našoj je redakciji Kia s udobnim sjedalima bila vrlo traženi pratitelj. I prilagodljivo upravljanje naišlo je na simpatije.

Kolega Mikloš zaključio je da se među postavkama „Comfort“, „Normal“ i „Sport“ ne osjećaju velike razlike, ali je Kia napredovala glede preciznosti i povratnih informacija. Nedovoljno udobnom ovjesu (među ostalim i posljedica tankih 18-inčnih guma) većina je progledala kroz prste.

Tijekom testa više je ljutila osrednja ponuda prostora, visok utovarni rub (74,5 cm) te skroman pogled naokolo: “S obzirom na vanjsku veličinu, Sportage je u kabini premalen“, prigovorio je fotograf Tomislav, koji je uvijek zatrpan svojom opremom.

Previše široke krovne prečke i mali prozori nisu samo njemu smetali: „Bez pomoći pri parkiranju sa zvučnim upozorenjem i kamere za vožnju unatrag ništa ne možete.“Preostale kritike ograničavaju se na detalje: mala povratna sila brisača pri vožnji autocestom na kiši, na primjer, ili ćudljiv elektronički sustav zaključavanja („nakon isključivanja motora paljenje često ostane uključeno, tada se izvana ne može zaključati“).

Dekrin stručnjak provjerio je Kijine nedostatke, a većina tih malih grijehova može se oprostiti jer blistava završna računica sve zasjenjuje: nakon rastavljanja stručnjak je Sportageu dao sjajnu ocjenu.
Budući da je endoskopom pregledao šupljine karoserije i pomno provjerio istrošenost dijelova motora, postalo je jasno: naša rang lista maratonaca dobiva novog vodećeg. Ocjena 5 za Sportage, dosad nijedan kandidat nije bio bolji. Kia jednostavno zna!

ZAKLJUČAK
DVA KOREJCA NA VRHU naše rang liste: „posve zasluženo“, rekli bismo da se ovdje radi o nogometu. Pouzdanost na vrhunskoj razini, svojstva proizvoda i dizajn 100 posto prikladni za Europu – Kia se već odavno ne profilira samo cijenom.
Time marka postaje opasan suparnik i njemačkoj konkurenciji.

BRZA PROVJERA - Kupiti ili ne?
Ovdje ne možete pogriješiti! Testirani Sportage nedavno je zamijenjen novim modelom, ali i kao mladi rabljeni dobar je izbor – ne samo zbog dugog jamstva koje još nije ni isteklo.
Kome je važna niska potrošnja, posegnuti treba za dizelašem sa 136 KS.

NEMA SE ČEMU PRIGOVORITI!
1. IZBLIJEDJELA BOJA Gornja površina nosača instrumenata malo je izblijedjela. Pomaže redovito održavanje sredstvom za čišćenje umjetnih materijala.
2. NABORANO Sad dolazi cjepidlačenje: na zaštitnom rolou krovnog otvora pojavili su se sitni nabori.
3. BEZ KLEPETANJA Da, Korejci znaju. U kabini Sportagea ni na kraju testa ništa nije lupalo. Neugodni zvukovi nisu stizali niti iz velikog krovnog otvora.
4. POSVE NEPROZIRNO Demontirana karoserija još jednom jasno pokazuje lošu stranu Sportagea: velik otvor vrata straga, a iza glomazan C-nosač
5. FETIŠ NA KOČNICE Na svakom redovitom servisu bili su potrebni radovi na kočnicama. Prednje kočne obloge triput su zamijenjene, stražnje dvaput.
6. POSVE NEUPADLJIVO O motoru, mjenjaču, ovjesu, pogonu na sve kotače, ispušnom uređaju i sustavu hlađenja nije bilo spomena vrijednih zabilješki u dokumentaciji stručnjaka.

ŠTO SMO ZAMIJETILI
Besprijekorno: cjelokupni mehanizam upravljačkih lanaca, uređaja za zatezanje te vodilica posve je netaknut
Otrgnuto: jedna od dvije toplinske zaštitne obloge na ispušnom razvodniku nije djelomice izdržala test
Udareno: desno stražnje svjetlo nije bilo pravilno postavljeno, pa se lak oštetio
Nepotpuno prilijeganje: na lijevoj strani obloga ručne kočnice koristila je samo smanjenu dodirnu površinu
Prašno: pokrov kutije s osiguračima u prostoru motora nije bio posve nepropusan, ali je posve suh