Povijest 'Lamborghini Automobila' službeno počinje 1963. Ipak, moramo uzeti u obzir koliko daleko sežu korijeni ovog događaja, a ti su korijeni Ferruccio Lamborghini. Rođen 1916., taj sposoban, naprasit Talijan čvrste volje zaslužan je za osnivanje tvrtke i njenu izuzetnu povijest.
Pročitajte i ovo
godinu dana od masakra
VELIKA FOTOGALERIJA Prizori užasa koji su šokirali svijet: "Ugasili su struju i odjednom počeli pucati u svim smjerovima"
Mislimo na vas
29. prosinca 2020. Dan kada je sve stalo. I još stoji.
Zahvaljujući izuzetno profitabilnom radu svoje tvornice traktora, Ferruccio, inače ljubitelj sportskih automobila, bio je u mogućnosti da kupi nekoliko Ferrari trkaćih automobila. Međutim, po njegovom mišljenju ti su Ferrariji bili preglasni i nisu bili vozivi na cesti. Ferruccio je čak odlučio odvesti se do Firenze i porazgovarati s Enzom o tome. Enzo, arogantan kakav je bio, rekao mu je da se drži proizvodnje traktora i da prepusti njemu brigu oko GT automobila. Tada je Ferruccio odlučio da bi mogao pokrenuti svoju tvrtku za proizvodnju automobila te samim time započeo tihi rat između Lamborghinija i Ferrarija.
Borbe bikova oduvijek su bile sastavni ako ne i ključni dio Lamborghinijeva identiteta. Davne 1962. godine, talijanski proizvođač traktora Ferruccio Lamborghini posjetio je seviljski ranč Don Eduarda Miure, poznatog uzgajivača španjolskih borbenih bikova. Lamborghini, i sam Bik, ali u horoskopskom znaku, bio je toliko zadivljen veličanstvenim Miurinim životinjama da je odlučio preuzeti znak Razjarenog bika kao simbol za automobilski brend koji će formirati već sljedeće godine.
Kako je sve počelo?
Prvi model 350 GT predstavljen je javnosti početkom studenog 1963. U početku temeljen na modelu s dvoja sjedala, koji se kasnije razvio u 400 GT model s konfiguracijom sjedala 2+2, 400 GT model dosegao je respektabilnu proizvodnu seriju od 273 jedinice.
Par godina kasnije Ferrucio je uz pomoć dvaju mladih inženjera i stručnjaka za karoserije Bertoneom došao na ideju: staviti jedva pitomu verziju punopravnog trkaćeg automobila na cestu umjesto da naprave nekakvu reinterpretaciju klasičnog i tradicionalnog GT automobila. Njihov projekt, nazvan kodnim imenom 400 TP, imao je stoga 4-litreni 12-cilindrični motor iz 400 GT modela poprečno postavljen iza putničke kabine. Šasija je bila izrađena od savijenog, zavarenog lima i izbušena da bi bila laganija. Tako je nastala legendarna Miura!
Poplava narudžbi za Miuru donijela je novu novčanu injekciju u tvrtku ali je prije svega dovela do neviđenog interesa i publiciteta. Najbrže Miure nosile su oznaku SV.
Nakon Miure nastao je još jedan legendarni model. Koncept okomitog otvaranja vrata pojavio se po prvi put na ovom egzotičnom vozilu pod nazivom Marzal, što će u budućnosti postupno postati obilježje najekskluzivnijih Lamborghini modela.
Kajem 60-tih godina Lamborghini je radio punom parom. Stvoreni su modeli Islero GT (nasljednik 400 GT), Espada koja je nastala iz Marzal linije te model Jarama koja je bila utjelovljenje svih Lamborghini ideala. Tu su još bili i modeli Urraco te Jalpa model koji je zamjenio neuspješan Silhouette model.
1970. godine Lamborghini je izbacio model P250 a odmah nakon njega stvorena je i Jota (trkaća verzija Miure). Modificiran i olakšan automobil s tek 890 kg nudio je izvrsne performanse s ubrzanjem od nula do 100 km / h za samo 3,6 sekundi!
Na ženevskom sajmu 1971. godine predstavljen je spektakularan prototipni model LP 500, poznatiji kao 'Countach'. Bio je to doista revolucionaran automobil, počevši od svojih linija, koje su bile prva stvar koju su zamijetili svi oni koji su ga vidjeli na tom auto salonu a imali su samo riječi divljenja. Standardna proizvodnja Countacha počela je krajem 1973. a svijetlozeleni model, koji je danas dio stalne kolekcije Lamborghini muzeja, izložen je na pariškom sajmu automobila. To je bio prvi Countach koji je imao jedan veliki brisač prednjeg vjetrobranskog stakla.
Naftna kriza 1973.
U međuvremenu, svijet se mijenjao. Naftna kriza izazvana 1973. arapsko-izraelskim ratom stvorila je atmosferu straha oko dostave nafte. Kao rezultat toga, veliki, supersportski automobili koji su nemilice gutali gorivo naglo su postali passé. Sve gora socijalna situacija i pad prodaje neizbježno su preusmjerili proizvodni asortiman.
Ugašeni su svi modeli te je u prodaji ostala samo S verzija Countacha. U tim teškim trenucima tvrtka je klizila prema stečaju a zatim i likvidaciji. Do 1980., Lamborghini se smatrao završenom pričom.
Srećom, privlačnost tih automobila s imenom koje je do sada postalo legenda u kombinaciji s automobilom koji apsolutno nije imao premca, Countachom, pojavio se novi interes za tvrtku. Čim je objavljena ponuda za likvidaciju, brojni ljubitelji postrojili su se da ju preuzmu. Sudac je povjerio tvrtku dvojici braće, Jean-Claudeu i Patricku Mimranu, bogatim vlasnicima šećernog carstva u Senegalu i, naravno, ljubiteljima sportskih automobila koji su odmah predstavili redizajnirane Miuru i Countach S. Lamborghini je nastavio razvijati i off-road model koji je napokon postao LM002. Ovo teško off-road vozilo konačno je krenulo u proizvodnju 1986. godine.
>> FOTO: Iz ničeg napravio vlastitog Lamborghini Reventona!
Dana 23. travnja 1987. 'Nuova Automobili Lamborghini SpA "je preuzela američka tvrtka Chrysler. Američki vlasnici brzo su se smjestili u Sant'Agati a razdoblje intenzivne aktivnosti je počelo, ovaj put u uskoj suradnji s velikom automobilskom industrijom.
Countachev nasljednik je predstavljen 1990. Model 132 je nazvan Diablo, ime je dobio prema posebno opakoj pasmini borbenih bikova iz devetnaestog stoljeća, a novi model ispunio je očekivanja. Countachev nasljednik ne može biti konvencionalni automobil, te je naravno i on morao biti ekstreman, spektakularan, snažan i neuobičajen: Diablo, sa svojih 492 KS koje generira 5,7-litreni V12, bio je sve to - i više.
Chryslerovu kasniju odluku da proda bolonjsku tvrtku skupini nepoznatih investitora iz Indonezije teško je objasniti. Ova promjena vlasništva postala je službena 21. siječnja 1994. čime je došlo do destabilizacije menadžmenta tvrtke.
U međuvremenu, Luigi Marmiroli napustio je Lamborghini iz osobnih razloga, a Massimo Ceccarani zauzeo njegovo mjesto. Potreba za razvojem novih modela, a time i velike investicije u tom smislu, bila je očita. Do tog vremena, Diablo je imao već više od sedam godina što je jako dugo vremena na ovom teškom tržištu.
Novo doba za Lamborghini
Lamborghini se okrenuo nekoliko vrhunskih proizvođača automobila, uključujući i Audiju, i zatražio njihovu tehničku suradnju. Prvo pismo namjere između Audija i Lamborghinija potpisano je 12. lipnja 1998., a ugovor za potpuni i konačni prijenos svih dionica od posljednjeg indonezijskog dioničara njemačkoj tvrtci završen je 27. srpnja iste godine, samo 50 dana kasnije.
Prva velika inovacija je došla 2001. s nasljednikom Diabla: Murcielagom. Audi je prije svega stvorio osjećaj za bolju ukupnu kvalitetu automobila, s završnim detaljima koji su čak bolji od inače odličnih rezultata zadnjih Diablo modela. Drugi potpuno novi model predstavili su javnosti 2003. godine pod imenom Gallardo.
Nakon Gallarda 2007. godine Lamborghini je predstavio limitirani automobil imena Reventón koji je do dolaska Venena bio daleko najskuplji Lamborghini proizvod koji je bio inspiriran borbenim avionima. Na pariškom auto salonu 2008. godine Lamborghini je pokazao fenomenalan Estoque koncept sedana sa četiti vrata a na tom istom sajmu, ali 2010. godine, predstavljen je i konceptni Sesto Elemento. To je bio automobil mase od samo 999 kg sa istim V10 motorom iz Gallarda.
Na auto salonu u Ženevi 2011. godine napokon je predstavljen nasljednik Murciélaga pod imenom Aventador a dvije godine kasnije prestavljen je i najskuplji Lamborghini svih vremena – model Veneno – koji se može nabaviti po cijeni od cca 4 mil. eura. Moramo spomenuti i konceptno terensko vozilo iz Lamborghinija po imenu Urus koji bi trebao biti sljedbenik stare beštije LM002 iz 1986. godine.
Lamborghini danas
Današnji superautomobili toliko su različiti da je teško raditi bilo kakve korisne usporedbe. Lamborghini i Ferrari danas se usredotočavaju na sasvim različite stvari prilikom razvoja novih modela. Ferrari ima 458 model koji je nevjerojatan u apsolutno svakom pogledu ali u stvarnom svijetu, Lamborghini je više sirov i možda zabavniji za vožnju.
Proteklih nekoliko godina u svijetu superautomobila prisutan je sve veći udio tehnoloških komponenti na račun kojih ispada da bi i nečija baka mogla voziti takav automobil, kao što je npr. slučaj s McLaren MP4C modelom. Pravi superautomobil nekako bi morao pružati osjećaj uzbuđenja za upravljačem i zahtijevati određenu vještinu, izvlačiti iz nas onaj iskonski poriv da pokorimo divlju zvijer. Tu je Lamborghini oduvijek bio na pravom tragu. Oduvijek se govorilo, ako želite dobar inženjering, kupite njemački automobil, ali ako želite uzbuđenje morate se obratiti Talijanima.
Lamborghinijeva povijest tako je bila u najmanju ruku vrlo uzbudljiva i turbulentna. Danas legendarni talijanski brend svoj je status u svijetu superautomobila stekao inovativnim i ekstremnim dizajnom i tehnološkim inovacijama. Svaki Lamborghinijev automobil priča je za sebe a i danas ne prestaju oduševljavati. Unatoč maloj modelskoj ponudi i frapantnim cijenama, Lamborghini je danas, 50 godina nakon svog osnutka, i dalje vrlo živ i jak.
Broj prodanih Lamborghini automobila u stalnom je rastu. 2011. godinu završili su sa 1711 prodanih vozila dok je ta brojka u 2012. godini porasla na 2197 vozila, što je povećanje od skoro 30%. Prihodi tvrtke rastu istom mjerom pa su tako prihodi u 2011. Iznosili 322 mil. eura a 2012. 469 mil. eura. Tvrtka trenutno zapošljava 831 radnika.
Lamborghini za ovu veliku, jubilarnu 50-tu godišnjicu planira cjelogodišnje slavlje. Proslave u čast 50. rođendana tako će se održavati cijele godine kako u Italiji tako i u drugim zemljama a slavlje će kulminirati od 7. – 11. svibnja kada će 1.200 km talijanskih prometnica biti doslovce pod opsadom stotina vintage i modernih Lamborghini modela iz svakog kraja svijeta.
Ne postoji bolji način da se oda počast dugoj i plodonosnoj povijesti jednog od najboljih i najstrastvenijih proizvođača supersportskih automobila. Da Ferruccio može vidjeti tu povorku, zasuzile bi mu se oči, kao i nama kad smo kod toga. Tko ima vremena, predlažemo put u Italiju ovog svibnja.
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook