Savjetnik: Pravilo sjedenje
Savjetnik: Pravilo sjedenje

Stvar je u držanju – pravilan položaj sjedenja čuva leđa i štiti ih u slučaju nesreće


 STISNUTI poput sardine, skvrčeni preko središnje konzole, pogrbljeni ili zavaljeni – tako svakodnevno vozači sjede iza kola upravljača. To nije loše samo za sigurnost u prometu nego trpe i leđa.

Pogrešno sjedenje može trajno oštetiti živce i mišićno-koštani sustav, upozorava fizioterapeut David Abankwa. Posebno vozači koji mnogo vremena provode za upravljačem moraju pripaziti na pravilan položaj sjedenja da napeta i bolna leđa ne postanu stalan pratilac.

Zbog toga pri kupovini automobila treba provjeriti ergonomiju sjedala.

Dobar pokazatelj da neki model čuva leđa je AGR pečat (dokazuje da je sjedalo odobrila Akcija za zdrava leđa), a dobra je vijest da se ergonomska sjedala mogu i naknadno ugraditi.

Pravilno sjedenje smanjuje rizik teških ozljeda. Mala udaljenost od naslona za glavu osigurava u slučaju sudara najbolju zaštitu od trzajne ozljede vrata.

Važno: obje ruke moraju biti na kolu upravljača. Obuzdavanje automobila i brzina reakcije u opasnim situacijama ovise i o držanju za upravljačem i pristupu papučicama.

PRIJE KRETANJA: PRONAĐITE NAJBOLJI POLOŽAJ SJEDENJA U PET KORAKA

PRAVILNO PODEŠENO SJEDALO U AUTOMOBILU

1. Udaljenost sjedeće površine tako podesiti da se papučice mogu do kraja pritisnuti. Usto noge moraju biti lagano savijene, a gornji dio bedara opušteno počivati na sjedalu. Stražnjicu pomaknuti što je moguće bliže stražnjem naslonu.

2. Izaberite po mogućnosti visok položaj sjedenja (udaljenost između glave i svoda krova: širina dlana) koja nudi dobar pogled na sve strane i na instrumente.

3. Naslon za leđa nagnuti tako daleko da možete dobro dosegnuti upravljač uz malo savijene laktove. Pri kretnjama upravljanja ramene lopatice moraju ostati u dodiru s naslonom.

4. Kolo upravljača postavite po mogućnosti strmo.

5. Visoko namješten naslon za glavu (najviše do gornjeg ruba glave) najbolje štiti pri naletu na stražnji kraj vozila.

NAŠ SAVJET

Nemamo ništa protiv toga da se ležerno izvalite na sjedalu suvozača, ali nikad ne oslanjajte stopala na instrumentu ploču. U slučaju sudara prijete teške ozljede nakon uključivanja zračnog jastuka.

DVA LOŠA PRIMJERA: NEMOJTE NI SLUČAJNO OVAKO!

Stisnuto: brzi manevri izbjegavanja nisu mogući. Zgrčeni položaj usto umara

Ležeći: leđa gube dodir s naslonom, udaljenost od naslona za glavu raste

INTERVJU:

DEJAN SPASIĆ - fizikalni terapeut

Koji su mogući simptomi koji mogu ukazivati na nepravilan položaj sjedenja u automobilu?

U samom vozilu razmjerno se brzo pojavljuju tegobe u lumbalnom području, ali i u području ramena i vrata. Tome se često pridružuju lokalne napetosti i glavobolje.

Razlog za uzbunu su utrnuli prsti na rukama ili stopalima te neugodno povlačenje i trnci od stražnjice u smjeru pregiba koljena. Isto vrijedi za grčeve u ekstremitetima.

Koji se zdravstveni problemi mogu pojaviti zbog dugotrajnog nepravilnog sjedenja?

Naši su živci jako osjetljivi na vlačne i tlačne nadražaje kojima smo višestruko izloženi u vožnji općenito te pri nepravilnom položaju sjedenja.

Oboje može izazvati slabljenje cirkulacije i trajno oštećenje živaca. Osim kroničnih tegoba i oštećenja mišićno-koštanog aparata – ključna riječ: diskus hernija – dolaze još i deficiti muskulature ili osjetljivost.

Ne smiju se zanemariti niti vegetativni simptomi poput glavobolje, vrtoglavice, slabljenja sluha ili vida.

Koje su moguće terapije?

Preporučio bih mješavinu vježbi opuštanja, jačanja mišića i treninga ravnoteže.

Ipak, postoje ograničenja ako netko radi na terenu i mnogo vremena provodi u automobilu. Upravo tada je aktivno kretanje u slobodno vrijeme neizostavno kao neka vrsta njege tijela.

Što biste općenito savjetovali vozačima?

Tko često vozi duge dionice treba uložiti u kvalitetna ergonomska sjedala.