Obavijesti Video Pretražite Navigacija
Razgovarali smo sa stručnjacima i građanima

Provjereno istražuje: Jesu li stariji vozači u prometu stvarna opasnost ili je riječ o još jednom stereotipu?

Starija vozačica (Ilustracija: Thinkstock)
Starija vozačica (Ilustracija: Thinkstock)
Aktualno Galerija +0 Starija vozačica (Ilustracija: Thinkstock) Galerija 1/1 >>
Nedavno nas je šokirala tragedija u Samoboru. 73-godišnja žena autom je usmrtila dijete na pješačkom. Kako je do nesreće došlo, tko je kriv, zašto baš na pješačkom, igraju li godine vozačice ulogu? Provjereno istražuje, nije li pomalo zastrašujuće da jednom kada položimo vozački, za volanom možemo biti do kraja života, a da nas više nitko ne pita kakvi su nam refleksi, vidimo li, možemo li uopće kontrolirati automobil na cesti? Je li u slučaju Horvatinčić moralo poginuti petero osoba da bi mu se napokon trajno oduzela vozačka?

Kad je u pitanju promet, puni smo stereotipa. Žene za volanom katastrofa, mladi agresivni, starci opasni. Zakon koji je nalagao da svatko nakon 65. godine ode na liječnički pregled, više ne vrijedi. Smatrali su ga diskrimnatornim i lošim.

Pročitajte i ovo Provjereno: Dom zdravlja - 1 Tko će nas liječiti? Ženi sa slomljenim kukom htjeli dati samo tabletu, ali ni nju nisu imali: "Samo su ispunili papirologiju i pozdravili se s nama" Provjereno: Moje mjesto pod suncem - 8 Moje mjesto pod suncem Posebno mjesto koje pomaže drugima: "Kako očekivati da dijete bude dobro i pristojno u školi kad je zapravo gladno?"

"Pa to isto ima logiku kao kao i da se uvede obveza svim saborskim zasutponicima da se provjeri njihova obrazovna razina, ili stupanj ,ili stupanje kolektivne sposobnosti u određenoj dobi. Pa nek biraju što će", kaže Milivoj Šipka, predsjednik BUZ-a.

Ironičan je Špika. Ipak, jedna pak statistika, tvrde u udruzi stradalih u prometu, starijima nikako ne ide na ruku. "Kad uistinu sudjeluju u prometnoj nesreći on da su za dvije trećine tih prometnih nesreća zapravo sami krivi", kaže Marina Mileković iu Udruge stradalih u prometu.

Koga kriviti? Sustav ili pojedinca?

Zbog isticanja potrebe da se stariji češće upućuju na preglede, Marinu koja zastupa žrtve prometnih nesreća, neki su čitatelji njihova portala proglasili mrziteljicom starijih. No njezin je stav produkt iskustva. Kaže, nagledala se svega tijekom rada u policiji. Sjeća se kaže 84-godišnjaka koji je u prometu usmrtio mladu osobu.

"On apsolutno nije imao nikakvu svijet o tome šton se dogodilo, da je čovjek poginuo. Nije ni u jednom trenuitku pitao što se događa s drugim vozačem. Pitao je jednimo možemo li stati da kupimo pecivo i jogurt jer je on dijabetičar. Ljudi koji su u stanju šoka izgledaju drugačije. Vidjela sam puno ljudi u stanuju šoka. To je bila osoba koja nije bila svjesna što se oko nje događa", ističe Mileković.

"Besmisleno je kriviti i kazneno goniti čovjeka koji ne zna što se događa oko njega, a kriv je zapravo onaj tko je dopustio da taj čovjek vozi, da ima vozačku dozvolu i da nitko mu nije rekao: čekaj, ti više ne možeš voziti", smatra Mileković.

Pravilo dobne granice u prometu imaju tek izuzeci među zemljama EU

Većina zemalja nema pravilo dobne granice. Tek izuzeci. Poput Mađarske i Italije gdje već nakon 40, odnosno 50 idete na pregled. U našoj zemlji, teoretski, ako dobijete dozvolu s 18, do kraja života nemate problema. Naravno ako vas liječnik sam ne pošalje i ne prijavi za pregled. To je tvdi ovaj specijalist medicine rada, dosta škakljivo.

"Najviše zbog toga jer postoji velika opasnot da izgube pacijenta. Pacijenti to doživljavaju kao da ih njihov doktor izdao i napustio iu tako nešto, poslao ih je na izvanredan pregled. Stvarno to emocionalno teško proživljavaju", kaže dr. Damir Memić, specijalist medicine rada.

No, prometna tragedija kakva se ne pamti u Samoboru, dogdila se nedavno. Na pješačkom prijelazu, 73-godišna vozačica udarila je autom u 6-godišnje dijete. Obitelj pokojnika ali i sama vozačica u potpunom su šoku i dalje.

Od sličnog se stanja oporavlja i Mario Rucner. Prije samo mjesec i pol dana izgubio bratića motociklista, u nesreći koju je skrivio 84-godišnjak. Mario koji je i sam motociklist cijeli život, kaže, i sam je imao nekoliko opasnih situacija. Tvrdi, kultura vožnje u zemlji nam je katastrofalna. Neovisno o dobi vozača.

Crne brojke u Hrvatskoj su i dalje previsoke

Da stanje u zemlji po pitanju prometa nije nimalo sjajno, tvrde i u policiji. Crne brojke su i dalje previsoke.

"Koliko je puno ljudi sa zdravstvenim tegobama a bez ikakve kontrole na cesti. Tako da je bilo mnogo ljudi sa srčanim bolestima, sa moždanim, sa epilepsijom... a oni su vozili bez problema", kaže dr. Memić.

Neki bi gubili pravo na vožnju, drugi dobivali ograničenja, ali nitko s ozbiljnim problemima ili stanjima, nije prošao bez obveze o redovitim pregledima. Dolazili su dr. memiću i oni sa, u posljednje vrijeme toliko spominjanim sinkopama, ali o kome je riječ ipak nismo doznali.

Josip koji je zagazio u 83. godinu također ima ograničenje na vozačkoj. Naime, prema starom zakonu bio je obvezan ići na pregled od 65. godine. Na pregled je kaže ionako došao tramvajem. Zasad još nema valjanu dozvolu, ali nada se da će je dobiti. Kaže, i dalje se osjeća dobro, a cijenu koju će platiti, nemalih 400 kuna za pregled, smatra opravdanom.

Upravo je cijena jedna od najvećih prepreka koje su stranke, udruge i sindikati koji zastupaju umirovljenike isticali kao otegotnu okolnost. premda dobna granica više zakonski ni ne postoji, okršaj na relaciji protivnici i zagovaratelji i dalje traje.

Mnogi stariji u boljoj su formi nego oni mlađi

Ipak, činjenica jest, mnogi stariji u boljoj su formi nego oni mlađi. Djelomično tom opisu odgovara Ivo Marinković. Premda puno mlađi pacijent dr. Memića, i on je u sedmom desetljeću života, točnije 67-oj godini. Profesionalni je vozač i trener sigurne vožnje. Ne koristi nikakve lijekove. Nema nikakvih zdravstvenih problema. Zbog posla kojim se i dalje bavi, na pregledima je redovito. Unatoč tome što često sluša o starijim vozačima kao opasnosti na cestama, tvrdi da razumije zašto se tako govori.

"Jer svi smo svjedoci gdje ljudi jedva soje na nogama, a sjednu za upravljač", kaže.

Pri brzini od samo 50 km na sat, u sekundi prođemo gotovo 14 metara. Sad zamislite što se dogodi kada refleksi oslabe, a kad ne reagiramo na vrijeme. Sekunda, dvije, tri i eto tragedije.

Novim pravilnikom, najveća odgovornost prebačena je na pacijente i liječnike, koji bi stanje pacijenata trebali prijavljivati, medicini rada a samim time i policiji.

Statistika umjesto zaključka

Kao što smo rekli, teoretski može se dogoditi da kad jednom dobijete vozačku, nikad nitko ne provjeri kakvog ste zdravstvenog stanja i jeste li sposobni voziti. Čak i nove vozačke dozvole koje se izdaju na deset godina se, ako ne postoji ograničenje od prije, produljuju bez liječničkog pregleda.

Dobna granica uistinu može djelovati diskrimatorskom ako se postavi na 65. Neki se slažu, provjera bi trebala biti svakih 5 ili deset godina, neovisno o dobi vozača i to po simboličnoj cijeni, a ne po 400 kuna koliko sad stoji. Cilj je na kraju da se Hrvatska makne s dna EU ljestvice po pitanju prometnih nesreća. Po toj smo ljestvici naime, među tri najgore zemlje u Europi.

Još brže do
svakodnevnih vijesti.

Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju
Još aktualnosti
Još vijesti
Pretražite vijesti

Budite u tijeku s najnovijim događanjima

Obavijesti uključene